09 maj 2012

Sexism



Den här videon fick mig på riktigt att vilja gå och ta en dusch.
   Okej, man kanske tänker "det är USA".
Men tänk efter ordentligt, det kanske är mer tydligt i USA, men jag hör dagligen kommentarer om "kvinnornas plats är i köket" och liknande.
   Det är lika, det är inte bara dom stora sakerna som gör att vi kvinnor trycks ner.
Det är det dagliga, att hela tiden få sig i tryckt att man inte riktigt är en "hel människa" utan bara en kvinna.
  Det är inte siffror på papper, det är inte orden folk säger, den riktiga boven i dramat är hur vi tänker. 
Både om oss själva och andra.

En av mina bättre sidor är att jag är stark, oftast starkare än mina manliga vänner. Detta är en del av mig och samtidigt är det "okvinnligt"? 
Jag är då inte mindre kvinna för att jag råkat få gener för att bygga muskelmassa lättare, tycker det i allmänhet det bara är en egenskap. varken kvinnlig eller manlig.
    Samtidigt älskar jag att laga mat, vilket har gett upphov till många av dessa "kvinnan hör hemma i köket! duktig flicka!" och en massa annat tjat i samma genre. Då brukar jag kasta ut killen i köket för att laga matfanskapet själv (det är verkligen allltid män). 
    Okej jag älskar att laga mat, men på mina villkor och för att jag tycker det är roligt. sådana kommentarer tar det roliga ur det, så då kan personerna göra det själva. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar